loading...
رمضان 95
admin بازدید : 149 دوشنبه 29 شهریور 1395 نظرات (0)

» :: پایان نامه رشته صرفه‌جویی درباره اثر بانک ها در رشد اقتصادی

محتوای آخر جریده :


فصل اول
کلیات تحقیق

1-1 مقدمه

امکانات حاضر باب جهان محدود است و برای استفاده از این امکانات محدود باید بهینه عمل کرد. استفاده‌های نابهینه و ناکارا از سرمایه‌های موجود مانعی باب جانب پیشبرد اهداف پسندیده می‌باشند. در طول دوران و اعصار جوراجور بشر همواره در پی این حیات که کارها را ساده‌تر و در زمان کمتری انجام دهد و با نیز میزان منابع، بار بیشتری را کسب کند. حرف مشاهده اختلاف در سطح زندگی انسانها در جوامع جوراجور این، سؤال باب ذهن خطور می‌کند که علت این تفاوت در چیست؟

   یک بلد می‌تواند تفاوت در میزان استفاده از عوامل و امکانات طبیعی باشد، اما حرف دید کشورهایی که از امکانات بسیار زیادی برخوردارند ولی سطح زندگی و رفاه باب آنها پائین است (مانند کشورهای در حال توسعه)، به این پاداش می‌رسیم که این نمی‌تواند عزب دلیل باشد. پس باید به دنبال علت دیگری بود.

یکی از علل دیگر می‌تواند در چگونگی استفاده از منابع و امکانات باب اختیار جوامع باشد. این کشورها از منابعی که باب انتخاب دارند به طور بهینه استفاده نمی‌کنند.(پورکاظمی و غضنفری 1384: 69)

در پاداش بررسی کارایی و ارایه راهکار برای استفاده بهینه از منبع‌ها موجود می‌تواند به رشد اقتصادی بیشتر و افزایش روی رفاه جوامع استعانت کند.

   بانک ها باب رویش و پیشرفت اقتصادی کشورها نقش اساسی ایفا می‌کنند. به این صورت که دارائیهای نقدی آواره در دست مردم را جمع‌آوری کرده و برای تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری واحدهای اقتصادی و دولت به کار می‌‌گیرند. از طرفی دیگر بانکها با قدرت پول‌‌آفرینی که دارند می‌توانند بعنوان ابزاری از بهر اعمال سیاستهای‌پولی مناسبت استفاده قرار ‌گیرند. (بهمنی 1379: 42)

   در ایران برای‌اینکه بازار سرمایه رونق و انبساط چندانی ندارد، بانک ها بعنوان تأمین عامل سرمایه موسسات تولیدی نقش اساسی ایفا می‌کنند. ازاین‌رو ارزیابی و بررسی عملکرد بانکها و ارایه راهکار برای بهینه عمل‌کردن آنها می‌تواند به سمت رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک قابل توجهی کند و اسم به هدر رفتن منابع شود.

   یکی از راههای بررسی عملکرد بانک ها، ارزیابی و اسم کارایی و استفاده آنها است و اینکه این کارایی و بهره‌وری در طول زمان چه تغییری کرده است، و این تغییر به چه دلیل بوده است.

 1-2 مساله اصلی تحقیق

کارایی بانک ها و نحوه محاسبه آن ازجمله موضوعات مهمی است که علاوه بر مدیران موسسه اقتصادی ها و صاحبان سهام این موسسات مالی، مناسبت علاقه بخش نظارتی نظام بانکی و مشتریان استعمال عامل از خدمات بانکی می­باشد. حرف تدقیق به چالش های موجود بازهم چون دخول بانک های خصوصی وافزایش فعالیتهای مؤسسات مالی و اعتباری، برآورد حاصل صنعت بانکداری و بررسی روند کارایی این صنعت حایز اهمیت می باشد. کارایی نظام صفت ایران باب سطح مطلوب نمی باشد. نارضایتی تمام مشتریان بانکی از عملکرد بانک ها دلیلی بر این ادعاست. علل افت کارایی نظام بانکی متعدد می باشد که ازآن جمله می توان به دولتی وجود داشتن بانکها، ناکارآمدی تدبیر دولتی وتسهیلات تکلیفی به بانکهای تجاری و… استعاره نمود. ازآنجا که مجموعه دست اندرکاران نظام درصدد ارتقاء کارایی انتظام صفت برجسته اند، انجام تحقیقاتی از این قبیل که کارایی نظام صفت را در یک دوره زمانی مشخص مورد بررسی و مقایسه قرار باده دهد حائز ابهت می باشد. به رغم اهمیت نظام صفت ارض در اقتصاد داخلی و منطقه تحقیقات نادری در زمینه بررسی روند کارایی نظام بانکی در دوره بلندمدت اجرا شده است.

   بنابراین مساله حقیقی تحقیق این است که روند کارایی بانک های تجاری ایران در خلال سال های 1374تا1385 چگونه بوده است؟

 1-3 تشریح وبیان موضوع

کارایی مبین این مفهوم است که یک اداره به چه خوبی از منابع خود در راستای تولید نسبت به بهترین عملکرد در مقطعی از دوران استعمال کرده است. سوژه این تحقیق ارزیابی حاصل سیستم بانکی ایران در خلال سال های 1374تا1385 می باشد. از آنجا که روش های حاضر برآورد و سنجش عملکرد بانک ها اغلب تجربی و فاقد پشتوانه علمی محکمی بوده و به علاوه به بلد استاندارد نبودن این روش ها، نتایج آنها در موسسه اقتصادی های مختلف با یکدیگر قابل مقایسه نیستند، در این خواندن از آیین علمی تحلیل پوششی داده ها (DEA) که از روش های متداول ارزیابی عملکرد در اساس های مختلف برای واحدهای تولیدی و خدماتی می باشد، استفاده شده است.

   در فرایند تحقیق پس از تعیین معیارهای سنجش کارایی و تعیین در ها و برون‌داد ها و تجمع آوری داده‌ها مالی بانک ها، با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها کارایی بانک های تجاری و با استفاده از شاخصه مالم کوئیست روند بهبود بهره وری حاصل شده است و در آخر راهکارهایی جهت بهبود حاصل سیستم بانکی ارایه شده است.

1-4 ضرورت انجام تحقیق

رقابت فشرده باب جوامع حرف اقتصاد باز، مدیران بانک­ها را مجبور می کند تا حداکثر اهتمام خود را به سمت منظور دستیابی به سطح بالاتری ازکارایی از طریق نزدیک ساختن خود به سمت مرز تولید وهمچنین تعیین مقیاس مناسبی برای فعالیتهای اقتصادیشان به سمت کار گیرند.

   انتظام بانکداری ایران که هنوز اسم پایین تسلط بانک­های دولتی می باشد، درسال های اخیر با تدقیق به بحث الحاق به سازمان تجارت جهانی با چالش های جدیدی هم چون دخول بانک­های خارجی، آغاز به کار بانکهای خصوصی وافزایش فعالیتهای مؤسسات مالی و اعتباری روبرو شده است. بنابراین سیستم بانکی حاضر در کشور برای بقاء و رقابت در این محیط پویا احتیاج به ارزیابی عملکرد و تندرستی کارایی دارد.

   علاوه براین، مدیران بانک­ها، آلت های نظارتی و عموم مشتریان به سمت این بلد که کاراتر شدن بانکها منجر به سمت کاهش قیمت خدمات و هزینه واسطه گری این مؤسسات و ایضاً افزایش کیفیت خدمت‌ها آنها می شود به تجزیه وتحلیل کارایی نظام صفت علاقه مند می باشند.

 1-5 ارض تحقیق

ارض موضوعی این تحقیق تعیین کارایی موسسه اقتصادی های تجاری ایران (ملی، ملت، تجارت، صادرات، سپه و رفاه کارگران) و روند بهره وری آن طی 12 سال اخیر می باشد. قلمرو زمانی آن فاصله زمانی از سال 1374 تا 1385 می باشد و قلمرو مکانی ایضاً قلوه بانک های تجاری ایران است.

 1-6 اهداف اساسی از انجام تحقیق

اهداف این تحقیق عبارتند از:

   بررسی روند بلند مدت در کارایی بانک­های تجاری ایران

   اندازه گیری کارایی و رتبه­بندی بانک­های تجاری ایران

   تشبیه کارایی ارزیابی زده شده توسط DEA با کارایی اندازه گیری شده توسط روش­های سنتی

   تجزیه کارایی فنی به کارایی فنی خالص(کارایی مدیریت) و کارایی مقیاس

   اندازه گیری بهره وری و روند آن حرف استفاده از شاخصه مالم کوئیست

 1-7 آیین تحقیق

ارزیابی کارایی و برخه وری باید به گونه ای باشد که داده‌ها مدیریتی مفیدی را جهت شناسایی ابعاد جوراجور تحقیق و مناطق ضعف و قوت عملکرد فراهم کند و رهنمودهایی را به سمت منظور هدایت عملیات آتیه ارایه کند. متدولوژی تحلیل پوششی داده ها آرمان های عملکردی موثری را از بهر عملیات ناکارا ارایه باده کند. باب این تحقیق در کنار تجزیه پنجره ای از شاخص مالم کوئیست جهت اندازه گیری تغییرات بهره­وری استفاده شده است.

 1-8 امعان پیشین تحقیق

در واحد زمان ( های اخیر از DEA جانب ارزیابی عملکرد سازمان ها بطور گسترده استفاده شده است. DEA از بهر اولین بار جهت ارزیابی حاصل شعب بانک مورد استفاده قرار گرفته است. به طوری که در اسم حاضر این روش یکی از آیین های معروف در ارزیابی کارایی مؤسسات مالی، بانک ها و دیگر سازمان ها باب سراسر آفاق تبدیل شده است.

     گرچه پژوهش هایی که از DEA جانب ارزیابی حاصل سازمانی استفاده کرده اند بسیار متعدد می باشد لیک تنها چند پژوهش اجرا شده است که از رویکرد تحلیل پنجره ای استعمال کرده اند.

   ریزمن در سال 2003 تاثیر الغا نظارت اقبال بر کارایی یازده بانک تجاری تونس در طول دوره 1990تا 2001 را مورد مطالعه قرار داده است. نتیجه این پژوهش ایز مثبت حذف بازرسی اقبال بر کارایی کلی بانک های تجاری تونس بوده است. وب در سال 2004 از رویکرد تجزیه پنجره ایا جهت ارزیابی کارایی نسبی سطوح بانک های خرده انگلستان باب طول دوره 1982 حرف 1995 استفاده کرده است. از نتایج این مطالعه برمی آید که روند کارایی بانکهای مورد خواندن باب این دوره نزولی بوده است. اسمیلد در واحد زمان ( 2004 ترکیبی از تحلیل پنجره DEA را با شاخص برخه وری Malmquist جهت ارزیابی عملکرد پنج بانک کانادایی باب طول دوران بیست ساله (1981تا2000) استفاده کرده است. اوکیران باب واحد زمان ( 2004 از تکنیک تحلیل پنجره جهت ارزیابی تغییرات کارایی فنی بانک های تجاری استرالیا استعمال کرده است. سوفیان باب سال 2005 حرف استفاده از تکنیک تحلیل پنجره به بررسی روند کارایی در امت موسسه اقتصادی های تجاری سنگاپور در طی سال های 1993 تا 2003 پرداخته است.

 1-9 محدودیت های تحقیق

در روش تحلیل پوششی داده ها هرچه بتوان ورودی ها و خروجی های بیشتری را برای احتساب کارایی رسیده مدل کرد، رقم محاسبه شده به رقم واقعی نزدیکتر است. اما بدبختانه داده‌ها بانک به سادگی در دسترس هر فرد قرار نمی گیرد. بنابراین در این تحقیق بایستی به اطلاعات مالی بانک ها باب قالب صورت های مالی آن ها اسم کرد. ایضاً منابع مورد استفاده در مورد آیین تحلیل پنجره ای محدود به قید مقاله کوتاه که باب بررسی پیشینه تحقیق آمده است، می باشد.

 1-10 تعریف واژگان کلیدی

کارایی: نسبت بازده واقعی به بازده مناسبت آرزو

بهره وری: نسبت خروجی به ورودی

DEA : تکنیکی از تکنیک های پروگرام ریزی دست‌نوشته که برای لرزیابی عملکرد نسبی واحدهای تصمیم بکار می رود.

DMU : واحدهایی که حاصل آن ها مورد تجزیه و تحلیل رسم می گیرد.

تحلیل پنجره ای: یکی از تکنیک های DEA می باشد که حرف الهام از سخن میانگین متحرک، عملکرد تمام DMU را در یک دوره زمانی خاص حرف عملکرد آن در دوره های دیگر و نیز با حاصل ثانیه با واحدهای تصمیم دیگرمقایسه می کند.

شاخص مالم کوئیست: شاخصی که جهت پیمانه گیری تغییرات بهره وری مورد استفاده قرار باده گیرد و رویش را به دو مولفه رشد در اثر تحولات تکنولوژیکی و رشد در اثر تغییرات کارایی افراز می کند.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود سرپرست باب فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

نوشته کامل را می توانید دانلود نمائید

برای‌اینکه فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با قید ضمائم (پیوست ها) حرف فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

حاضر است


برچسب ها دانلود پایان نامه تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , دانلود پروژه تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , دانلود پایان نامه ارشد رشته اقتصاد , دانلود مقاله تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , پایان نامه تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , تحقیق تاثیر بانک ها , دانلود پایان نامه تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , دانلود پروژه تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , دانلود پایان نامه ارشد رشته اقتصاد , دانلود تحقیق تاثیر بانک ها در رشد اقتصادیخرید پایان نامه رشته اقتصاد درباره تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , دانلود پایان نامه رشته اقتصاد درباره تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , دانلود رایگان پایان نامه رشته اقتصاد درباره تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , خرید پایان نامه رشته اقتصاد درباره تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , دانلود رایگان پایان نامه رشته اقتصاد درباره تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی , دانلود پایان نامه رشته اقتصاد درباره تاثیر بانک ها در رشد اقتصادی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
ماه رمضان 95,دعاهای ماه رمضان 95,زمان افطار ماه رمضان 95,سریال های ماه رمضان 95,مسائل پزشکی و جنسی ماه رمضان 95,ماه عسل 95,دعاهای ماه رمضان 95,سریال های ماه رمضان 95
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3416
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 58
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 262
  • آی پی دیروز : 99
  • بازدید امروز : 1,154
  • باردید دیروز : 167
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4,351
  • بازدید ماه : 11,737
  • بازدید سال : 82,945
  • بازدید کلی : 1,099,996
  • کدهای اختصاصی